tisdag 8 februari 2011

Konsumenten

Nu äntligen kan jag ansöka om examensbevis! Alla 210 hp är inrapporterade så nu är jag i full färd att skriva ut ansökningsblankett och allt där till. Det var mer pill med papper än vad jag först trodde, men skönt skall det bli att få det gjort.

Slutade tidigt idag och begav mig till Freeport för att köpa silvershampoo. Där hittade jag istället ett par skitsnygga skor på rea:n. När jag skulle betala upptäckte jag dock att plånboken inte var med mig. Smart drag. Jag kom hem tomhänt. Ekonomiskt, visserligen. Jag har dock upptäckt en stor skillnad gällande min shoppingnerv som student vs. arbetare. När jag studerade hade jag många "lediga" dagar hemma. Det resulterade i att jag gick i affärer när jag inte hade något att göra eller någon att underhålla mig med. Vad bidrog det till? Onödigt konsumerande. Nu när jag jobbar finns inte riktigt den tiden förutom de dagar då jag slutar tidigt (som idag). När jag slutar senare är jag däremot trött och vill bara hem, det innebär ett betydligt mindre besökande av affärer och sug efter att spendera pengar. Bra där! Jag både tjänar mer och gör av med mindre - en positiv spiral.   

3 kommentarer:

  1. Åh, den tiden ser jag fram emot. Vart tar alla pengar vägen????? :)

    SvaraRadera
  2. Oh, vad spännande! :)
    Det låter väldigt positivt att man spenderarmindre pengar. Blir väl kanske så att man håller i dem bättre och åker iväg på fler resor när man väl har semester, kanske? Och det är man ju definitivt värd!

    Har du hört det de sagt på radio och skrivit i tidningen om bristen på förskollärare? Tror du att jag har sån tur att jag kan få 26000 i ingångslön och förhandla mig en extra semestervecka? Det hade ju inte vart fel, haha. FETA pengar!

    SvaraRadera
  3. Där slog du huvudet på spiken Sofie! :) Jag hoppas att jag shoppar mindre när jag börjar jobba jag med :P annars vet jag vem jag skyller på som tutade i mig detta ;)

    SvaraRadera