onsdag 13 maj 2015

Enkel matematik

Jag är så arg. Så arg på politikerna. Så arg på dem som sätter budgeten för förskola/skola i den här kommunen. När jag slår upp lokaltidningen läser jag en liten notis som får mig att se svart. "Nej till mindre barngrupper. ... Motiveringen till avslaget är att mindre barngrupper innebär en ökad kostnad för kommunen. Det finns heller ingen koppling mellan små barngrupper och hög kvalitet i förskolan".

En ökad kostnad för kommunen? Jag ställer mig högst frågande. Det kan ni väl kosta på er? Ni gick med över 80 miljoner i plus förra året. Det är ett hån. Hur hade det varit att lägga de 80 miljonerna på invånarna i den här kommunen? Vem bryr sig om att rusta upp Badhusparken eller gångstråken längs ån framför människors framtid och välmående? Det är så sjukt att jag inte vet vart jag ska ta vägen.

Och den där kopplingen som "inte finns" mellan små barngrupper och hög kvalitet i förskolan.? Nähä. Men det finns en koppling mellan stora barngrupper och ökad stress. Barn med behov av särskilt stöd. Sjukskrivningar. Diagnoser i skolan. Otillräcklighet. Uppsägningar. Otrygghet. Tjänstledighet. Resurser. Med mera. Det här är pengar som ni, kommunen, hade haft igen i det långa loppet. + - noll.

Anledningen till att politikerna inte ser kopplingen är för att pedagogerna i förskolan/skolan är så skickliga på sitt arbete att de gör allt i sin makt för att göra situationen så bra som möjligt för barnen. De vrider och vänder sig ut och in för att skapa en miljö där barnen har det bra och får chans att utvecklas och lära i. Men det har gått för långt. När ett hjul bara spinner på och går snabbare och snabbare kommer det så småningom något i vägen som tar STOPP. Luften pyser ut.

Ge förskolan/skolan de förutsättningar som krävs redan från början och ni kommer ha igen det tusen gånger om. Hur kan det vara så svårt att förstå? Enkel matematik.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar