måndag 2 maj 2011

I AMsterdam



Åh! Amsterdam går in på listan som en av mina favoritstäder i Europa. Staden var helt ljuvligt fin och mysig. Mängder av kanaler/broar, otroligt unika och charmiga hus, kullersten, husbåtar och fina parker. Kommer lätt åka dit igen. Vi stannade två nätter och tre dagar och hann med en hel del men jag hade ändå velat se lite mer. Vi bodde nära Vondelpark, där vi åt frukost en dag. Parken är typ Amsterdams svar på Slottsskogen - fast Vondelpark är finare och större. Vi hade också gångavstånd in till stadskärnan, så hotellet låg riktigt bra.


















Det vi hann med att göra var att:

- äta & dricka gottigt.
- gå, gå och gå tills vaderna värkte.
- åka kanalbåt genom staden.
- vandra genom Red light district (sjukt skum känsla).
- nästan bli påkörd av en av de miljontals många cyklisterna.
- se Anne Franks gömställe under andra världskriget.
- lapa sol i Vondelpark.
- kika på två olika marknader; en blomstermarknad som "flöt" på vattnet samt en "vanlig" marknad som var flera kilometer lång.
- uppleva "Queensday" = världens folkfest för nederländarna. ALLA går klädda i orange, trafiken stängs av på gatorna och det är fest för stora och små.


















En otippad grej som hände var att vi fick syn på Ebbot i Soundtrack of our lives som satt och åt pizza alldeles ensam i en pittoresk liten gränd. Man ser ju honom och hans kaftan i Kungsbacka ibland (han bor ju här nånstans), men det var inte direkt förväntat att få syn på honom där - på ett litet matställe - ensam - i Amsterdam. Nog om det.


















Resan till Amsterdam levde absolut upp till förväntningarna. Åk dit om ni kan! Och jag tror att våren är den absolut rätta årstiden att åka. Faktum är att våren i Europa är något av det bästa som finns. Det lärde jag mig under tågluffen och nu har jag fått det bekräftat ytterligare en gång.

3 kommentarer:

  1. Åh, det låter verkligen som att ni har haft det underbart! Nu måste jag ju åka dit också jue! :D

    SvaraRadera
  2. Men fy vad underbart det låter!! Ett måste verkar det som. Kom ni billigt undan med flyg och boende och så eller? Du får berätta mer på fredag! Puss

    SvaraRadera
  3. Åh jag blir så sugen Sofie!! Vill också dit nu juuu!

    SvaraRadera