söndag 2 oktober 2011

Bekräftelsebehov?

Jag spyr på Facebook. Det känns som att det allt mer handlar om att vräka ut sitt liv för allmän beskådan samt mäta sig med andra. Det eskalerar, blir bara mer och mer hela tiden. Dessvärre är det ett motvilligt gift som jag inte kan motstå. Jag måste gå in varje dag och se om det hänt något nytt. Egentligen hade jag velat låta bli, men jag kan inte. Jag kan ju missa saker. Hur sjukt är inte det då? För hur det än är skiter jag ju fullständigt i vart folk checkar in, vilka fester och resor de vart på, menlösa statusuppdateringar,  alla miljontals bilder på allt och inget och vilken musik de lyssnar på, på Spotify. Men bara för att möjligheten finns så måste jag titta. Och jag stör mig som bara den på mig själv. Varför kan jag inte bara avsluta det jävla kontot?

  • Bilderna man lägger ut, lägger man inte ut för sig själv - utan för att visa andra. 
  • Ställena man checkar in på, checkar man inte in på för sig själv - utan för att visa andra.
  • Statusuppdateringarna om hur mycket man "älskar sin älskling", lägger man inte upp för sig själv - utan för att visa andra.

Listan kan liksom bara fortsätta... 

Vi verkar  lida av ett enormt bekräftelsebehov. Vad är det som gör att vi  måste visa alla andra vad vi gör hela tiden? Har vi så dåligt självförtroende? Räknas det vi åstadkommer inget alls om ingen annan ser?

Tragiskt, är ordet.

Med detta sagt vill jag poängtera att jag inte är bättre än någon annan. Jag lägger också upp bilder. Men jag förstår inte varför allt ska massproduceras så. För VEM gör man det?

Jaja. Där fick ni ta del av mitt alldeles egna lilla oreflekterade terapisamtal. Tack hej.

1 kommentar:

  1. Jag kan inte annat än att hålla med dig, är sjukt trött på skiten men loggar in hela tiden ändå. Blev så less igår att jag raderade en massa på min Wall, för varför ska ALLT sparas så att alla kan se? Jag föredrar den hederliga vardagliga kontakten mellan vänner och bekanta, om ngn bryr sig så lyft luren och ring, personligare än så kan det väl inte bli, och det är väl så man vill att det ska vara? Visst är Facebook bra att ta till med ibland för att nå många på ett smidigt sätt, men att få höra ngns röst och att få träffa personen in real life är helt klart bättre! Ska jag fortsätta? :P och förresten, tack för senast, mycket trevligt! :D

    SvaraRadera